شنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۵

در حاشیه ساخت آخرین اثر میشاییل هانکه













بازی های عجیب

در حین انتظارمان برای دیدن تازه ترین آثار فیلمسازان محبوب دوران خود با خبری غافلگیرکننده روبرو می شویم. میشاییل هانکه خالق آثاری همچون ا"معلم پیانو" و "پنهان" دست به بازسازی یکی ازشاخص ترین و موفق ترین آثار خود "بازی های خنده دار" زده، وعجیب تر اینکه این بازسازی در آمریکا صورت گرفته است. اقدامی که نه تنها در میان فیلمسازان به اصطلاح "مؤلف" غیرمتعارف است، بلکه از سینماگری همچون هانکه با آن نوع سینمای سرد، خشک و بی رحم که زیاد به مزاق تماشاگر آمریکایی خوش نمی آید،عجیب به نظر می رسد. بخصوص که این بازسازی در مورد فیلمی انجام می گیرد که در کارنامه ی فیلمساز بسیار مهم تلقی می شود.ا بنابراین غیر منتظره نیست که اتفاق فوق اظهار نظرهای مختلفی را در محافل سینمایی به راه انداخته باشد.ا

موثق ترین منابع اعلام می کنند که درواقع استودیوهای آمریکایی پیشنهاد خرید حقوق اثررا داده اند و هانکه تنها در این صورت که خود نسخه ی جدید آنرا کارگردانی کند با این پیشنهاد موافقت کرده است. عده ایی ناامیدانه اینطور اظهارنظر می کنند که او نیز مانند برخی فیلمسازان اسپانیایی و مکزیکی نتوانست درمقابل موج فراگیر سینمای امریکا مقاومت کند و او نیز جذب این سینما شد. ویا یک نشریه ی سینمایی در اتریش چنین عنوان می کند که میشاییل هانکه به جهت کسب اعتبار مالی برای فیلم آینده خود-جریانات زندگی دوجوان نئونازی درآلمان- که مدت هاست ساختن آنرا انتظار می کشد، دست به انجام این پروژه زده است. برخی منتقدین هم بر این باور هستند که بلاخره هانکه سبک بسیار شخصی خود در کارگردانی را وارد جریان اصلی سینما کرده است.ا

دراین پروژه که مرحله فیلمبرداری آن رو به اتمام است، نائومی واتس –شاید مناسبترین انتخاب به عنوان معادل آمریکایی برای ایزابل هوپر فرانسوی- و همچنین داریوش خنجی میشاییل هانکه راهمراهی می کنند.ابه هرحال می توانیم همان برخورد فاشیستی هانکه با تماشاگر را اینبار نه درفضایی به شدت اروپایی بلکه در حومه نیویورک تجربه کنیم.ا